Onderzoek titel 6

Een student van de lerarenopleiding verzucht:

‘Ik heb alles af moeten zeggen. Ik had dit voorjaar allemaal leuke festivals geboekt en kampeerweekenden georganiseerd. Ik had ieder weekend wat. Dat gaat allemaal niet door. Het is alsof er een half jaar van mijn leven wordt gewist.’

Gelukkig hoeft hij zich niet te vervelen: Wikiwijs, VO-content, betapartners en een aantal scholen hebben mooie opdrachten aangeleverd waar de studenten van wie de stages zijn geannuleerd aan kunnen werken.

Onder ervaren docenten lijkt een tweedeling te ontstaan. Er zijn docenten die heel veel werken en hun uiterste best doen het online onderwijs zo goed mogelijk te structureren. Het is even wennen, maar online lessen vragen echt om een andere voorbereiding. Wat normaal tijdens de lessen wel even recht gebreid kan worden lukt op afstand niet meer zo goed. Alles moet strakker en duidelijker worden gecommuniceerd. Dat kost tijd.

De online videomomenten met leerlingen zijn ook intensief. De gesprekken met leerlingen moeten goed gemodereerd worden en dat is voor de meeste docenten een nieuwe rol.

Ouders laten weten dat ondanks dat het videocontact niet altijd even handig verloopt, de kinderen het wel heel erg waarderen. Even de klasgenoten en de docent zien. Even voelen dat iedereen er nog is. Er weer even bij horen.

Er zijn ook docenten die hier zich weinig van lijken aan te trekken. Het huiswerk staat op de elo toch? Nou, dan de docent wel even kanovaren!