-
AhaSlides is een veelzijdige interactieve presentatietool waarmee presentatoren boeiende en interactieve presentaties kunnen maken. Met AhaSlides kunnen gebruikers dia's maken met tekst, afbeeldingen, video's en andere multimedia-elementen. Het biedt ook een breed scala aan interactieve functies, zoals live polls, quizzen, Q&A-sessies en brainstormingactiviteiten.
-
Wizer.me is een online platform dat docenten helpt bij het maken van interactieve werkbladen en lessen voor hun studenten. Het stelt gebruikers in staat om aangepaste opdrachten te maken en deze te delen met studenten. Wizer.me biedt een breed scala aan interactieve tools, zoals drag-and-drop, multiple choice, open vragen en nog veel meer, waardoor docenten hun lesmateriaal kunnen aanpassen aan de behoeften en niveaus van hun studenten. Het platform beschikt ook over functies zoals automatische correctie, beoordeling en feedback, waardoor het beoordelingsproces voor docenten wordt vereenvoudigd.
-
Exitticket is een kleine tool die supersnel ingezet kan worden. Een exitticket is een tactiek voor formatief evalueren. Klassiek is een exitticket een kaartje met een vraag die je leerlingen in de les geeft. Zij moeten het kaartje met hun antwoord dan bij de docent inleveren bij het verlaten van de les. Hiermee kan je bijvoorbeeld een begrip toetsen, een korte som checken, of vragen wat ze van de les vonden. Je laat de leerlingen kort één of een paar kleine vragen beantwoorden. Je kan ook een youtube filmpje aan je vraag toevoegen. Als antwoord kan je verschillende antwoordvormen kiezen, zoals een open vraag, schaal, meerkeuze, ja/nee, tekenbord, of foto insturen. Je kan je exitticket een eigen uiterlijk geven, al zijn de opmaakopties beperkt. Je kan ook aangeven of leerlingen anoniem mogen antwoorden. De exitticket kan je op meerdere manieren aan de leerlingen geven: middels een url, een tekstcode, of een QR-code (die je dus ook kan printen voor ze). Als docent kan je de antwoorden vervolgens bekijken per leerling en per vraag. Als school kan je een licentie aanschaffen waarbij je ook templates voor tickets voor jouw school alvast neer kan zetten, die kunnen andere docenten dan ook gebruiken.
-
Newswise is een methode voor begrijpend lezen in het Engels. Net als bij het razend populaire Nieuwsbegrip, staan in Newswise actuele onderwerpen centraal. Dat zorgt voor gemotiveerde leerlingen, wat leidt tot een beter tekstbegrip en een grotere woordenschat. Newswise verschijnt elke twee weken. De nieuwsteksten zijn altijd gebaseerd op authentieke bronnen en zijn beschikbaar op niveau A1, A2 en B1 van het Europees referentiekader (ERK). De opdrachten bij de teksten zijn erop gericht je leerlingen strategisch te leren lezen, met behulp van vijf bewezen leesstrategieën.
-
Wil je videobellen en zoek je een privacyvriendelijk alternatief voor Zoom, Teams etc.? Probeer dan eens Jitsi Meet. Dat is eenvoudig te gebruiken en beter voor je privacy dan de meeste andere oplossingen. Jitsi Meet is een videobeldienst van Jitsi.org, dat begon als een studentenproject voor bellen via internet. Inmiddels is het in handen van een Amerikaans bedrijf (8x8). De dienst is nog steeds non-profit. Bij veel bedrijven is de programmacode geheim, maar niet bij Jitsi. Dit moet vooral vertrouwen wekken: bij ons zitten er geen addertjes onder het gras. Je kunt de dienst gebruiken via het Amerikaanse Jitsi zelf. Mocht dat traag zijn dan kun je ook een andere Jitsi-aanbieder proberen dichter bij huis. In Nederland kun je Jitsi gebruiken via onder andere IT-bedrijf BIT. (Bron: Consumentenbond)
-
YouTube zal bij iedereen bekend zijn om filmpjes te bekijken, maar YouTube biedt nog veel meer mogelijkheden. Er zijn veel kanalen waar educatieve video's te vinden zijn. Niet alleen voor leerlingen maar ook voor docenten. Van docenten voor docenten bestaat bijv. TED-Ed Educator Talks. Er zijn heel veel kanalen voor docenten om uitleg of instructievideo's te vinden. Met een Google-account kun je video's bekijken en liken en je op kanalen abonneren.  Wil je zelf video's plaatsen op YouTube  dan moet er een kanaal geopend worden. Ook als je al een Google-account hebt, moet je een YouTube-kanaal maken om video's te uploaden, te reageren of playlists te maken. (uitleg over maken YouTube kanaal)  Een playlist kan je zelf aanmaken met te bewaren video's. (Uitleg over het maken van een playlist). Inzetten van uitleg-video's of quiz-video's kan door vooraf de les te laten bekijken om de voorkennis (flipping the classroom) te activeren of de leerlingen te enthousiasmeren. YouTube kan ook ingezet worden als een actieve opdracht door bijv. een vlog te laten maken over een onderwerp en leerlingen dit op YouTube te laten plaatsen. Of een uitleg over een begrip te geven of te laten maken en dit hierop te plaatsen. Er is dan wel een kanaal nodig. Met een tool of app werken, maar niet goed weten hoe deze werkt?  Opzoeken op YouTube en bijna altijd is er een tutorial (handleiding) te vinden om op weg geholpen te worden.
-
Desmos is een krachtig programma om grafieken mee te tekenen en lessen te maken. Op een tablet kun je alleen de grafische rekenmachine gebruiken om grafieken te tekenen. Er zijn veel voorbeelden beschikbaar en je kunt ook afbeeldingen toevoegen. Op een laptop heb je naast de grafische rekenmachine, een simpele rekenmachine, een wetenschappelijke rekenmachine, een rekenmachine voor matrices en een tool om geometrische figuren mee te tekenen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om lessen te maken, klassen te maken en lessen te delen met klassen. Je kunt ook reageren op gemaakt werk, bovendien is het geschikt gemaakt voor afstandsleren. Er staan al veel lessen met een handleiding klaar die je zo kunt gebruiken. Op YouTube staan veel informatiefilmpjes. De wetenschappelijke rekenmachine van Desmos is op een tablet als losse app te downloaden.
-
Bandlab kan je met anderen mensen muzikale ideeën of samples in de cloud delen. Jouw connecties kunnen dan ook via de cloud deze samples aanpassen. Oude en nieuwe ideeën blijven bestaan en daarmee kan je verder werken. De app bestaat al langer maar heeft een update en vernieuwing ondergaan. Je kan ook eigen muziek maken en laten uitbrengen. edu.Bandlab.com
-
De Datumprikker is bekend van het plannen van uitjes, wanneer kunnen de meesten. Datumprikker biedt echter meer mogelijkheden. Een van de voordelen van Datumprikker ten opzichte van andere tools voor het maken van afspraken is het adresboek. Zo blijft overzichtelijk wie gereageerd hebben en wie niet. Dat is handig bij bijvoorbeeld het inplannen van gesprekken met ouders. Ouders die nog niet gereageerd hebben krijgen een herinnering. Datumprikker houdt zelf bij dat de herinnering alleen gaat naar degenen die nog niet hebben gerageerd. Na het opslaan ontvangt de ouder een bevestigingsmail met daarin een .ics bestand zodat de ouder de afspraak in de eigen agenda kan plaatsen. Dat scheelt misschien een ouder die de afspraak vergeet. Wanneer ouders een bepaald moment hebben gekozen, dan is dat moment niet meer zichtbaar voor andere ouders. Ouders zien hier dan niet welke ouder wanneer het gesprek gepland heeft. Dit is op zich wel netjes, maar maakt onderling ruilen onmogelijk. Voor leerlingen die zelfstandig werken aan projecten kan Datumprikker ook handig zijn, vooral voor groepen leerlingen die, zoals bij O&O of tijdens het profielwerkstuk, regelmatig contact hebben met externe experts. Datumprikker is niet gekoppeld aan jouw agenda, maar je kunt wel de afspraken exporteren naar Excel.