-
Met Wordwall maak je verschillende soorten digitale oefeningen. Richting gamification. Dit programma heeft een heleboel templates die je kunt gebruiken en aanpassen voor je les. Denk aan bingo, kruiswoord puzzels maken, whack a mole etc. Ook kun je al gemaakte lessen zoeken en vinden over allerlei onderwerpen.
-
Een online tool die door docenten gebruikt kan worden om leerlingen tijdens de les antwoord te laten geven op één of meer meerkeuzevragen, goed/fout-vragen, open vragen en/of stellingen. Leerlingen kunnen tegelijkertijd de vragen beantwoorden maar het is ook mogelijk om de vragen te mixen en de leerlingen in eigen tempo te laten werken. Wanneer dezelfde vragen tegelijkertijd beantwoord worden, kan de docent via zijn scherm de verlopen tijd (b.v. op digibord) laten zien. En via badges/iconen, wie nog moet beantwoorden. Naderhand zijn de gegeven antwoorden van de leerlingen zichtbaar (en kunnen evt. besproken worden). Leerlingen krijgen na hun antwoord gelijk feedback. Voortgang kan ook naar ouders gemaild worden. Er kan een klas samengesteld worden, o.a. ook via Classroom. De quiz kan ook door de leerling op eigen gelegenheid nagespeeld worden. Naast een quiz kan ook een les gemaakt worden als een PowerPoint.
-
In Learnbeat heb jij al je lesmiddelen bij elkaar in één overzichtelijke leeromgeving. Presentaties met quizzen of polls, theorie, opgaven uit het werkboek en digitale toetsen. Je hebt als docent zicht op de voortgang en resultaten van elke leerling. Je kunt zelf heel makkelijk opgaven of een bron toevoegen. Ook kun je leerlingen een gepersonaliseerde leerroute aanbieden in Learnbeat. Zo kan jouw vaksectie of school naar wens vormgeven aan leren-op-maat.
-
Deze tool helpt bij het maken van een lesplanning waarbij fysieke activiteiten en online activiteiten evenwichtig zijn verdeeld. Zes manieren van leren vormen de basis van deze tool:
-
- kennis opnemen (acquiring)
- uitzoeken (inquiring)
- discussiëren (discussing)
- oefenen/uitvoeren (practicing)
- samenwerken (collaborating)
- maken (producing)
-
-
Een digitaal toetsingsplatform dat de meest gebruikte vraagtypes bevat en geschikt is voor formatief en summatief toetsen. De echte meerwaarde van het programma zit echter in de nabespreking, in de CO-Learning module. Je neemt een toets af en vervolgens bespreek je hem op een interactieve manier. Studenten kijken elkaars toetsen anoniem na waardoor ze kritisch nadenken over de stof en van elkaars fouten leren. Â
-
Met WikiLinks kun je op een geinige manier door Wikipedia browsen. Meertalig. Diverse media, inclusief een mindmap van je zoekgeschiedenis. Suggesties voor You Tube-filmpjes. Een geheel nieuwe manier van presentatie van artikel-previews. Zoeken naar afbeeldingen. ICloud-synchronisatie van zoekgeschiedenis en favorieten. Wikilinks-resultaten zijn goed te delen via sociale media.
-
Desmos is een krachtig programma om grafieken mee te tekenen en lessen te maken. Op een tablet kun je alleen de grafische rekenmachine gebruiken om grafieken te tekenen. Er zijn veel voorbeelden beschikbaar en je kunt ook afbeeldingen toevoegen. Op een laptop heb je naast de grafische rekenmachine, een simpele rekenmachine, een wetenschappelijke rekenmachine, een rekenmachine voor matrices en een tool om geometrische figuren mee te tekenen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om lessen te maken, klassen te maken en lessen te delen met klassen. Je kunt ook reageren op gemaakt werk, bovendien is het geschikt gemaakt voor afstandsleren. Er staan al veel lessen met een handleiding klaar die je zo kunt gebruiken. Op YouTube staan veel informatiefilmpjes. De wetenschappelijke rekenmachine van Desmos is op een tablet als losse app te downloaden.
-
Tover papieren tests om in interactieve quizzen of werkbladen die werken op iPads, Chromebooks of om het even welk ander toestel. Zijn educatieve spelletjes meer je ding? Maak je eigen kruiswoordraadsels, bingo- of memoryspelletjes, en nog veel meer. Gebruik bookwidgets om een fantastische escape room te maken. Kortom mogelijkheden genoeg.