-
AhaSlides is een veelzijdige interactieve presentatietool waarmee presentatoren boeiende en interactieve presentaties kunnen maken. Met AhaSlides kunnen gebruikers dia's maken met tekst, afbeeldingen, video's en andere multimedia-elementen. Het biedt ook een breed scala aan interactieve functies, zoals live polls, quizzen, Q&A-sessies en brainstormingactiviteiten.
-
Wizer.me is een online platform dat docenten helpt bij het maken van interactieve werkbladen en lessen voor hun studenten. Het stelt gebruikers in staat om aangepaste opdrachten te maken en deze te delen met studenten. Wizer.me biedt een breed scala aan interactieve tools, zoals drag-and-drop, multiple choice, open vragen en nog veel meer, waardoor docenten hun lesmateriaal kunnen aanpassen aan de behoeften en niveaus van hun studenten. Het platform beschikt ook over functies zoals automatische correctie, beoordeling en feedback, waardoor het beoordelingsproces voor docenten wordt vereenvoudigd.
-
Met Wordwall maak je verschillende soorten digitale oefeningen. Richting gamification. Dit programma heeft een heleboel templates die je kunt gebruiken en aanpassen voor je les. Denk aan bingo, kruiswoord puzzels maken, whack a mole etc. Ook kun je al gemaakte lessen zoeken en vinden over allerlei onderwerpen.
-
Exitticket is een kleine tool die supersnel ingezet kan worden. Een exitticket is een tactiek voor formatief evalueren. Klassiek is een exitticket een kaartje met een vraag die je leerlingen in de les geeft. Zij moeten het kaartje met hun antwoord dan bij de docent inleveren bij het verlaten van de les. Hiermee kan je bijvoorbeeld een begrip toetsen, een korte som checken, of vragen wat ze van de les vonden. Je laat de leerlingen kort één of een paar kleine vragen beantwoorden. Je kan ook een youtube filmpje aan je vraag toevoegen. Als antwoord kan je verschillende antwoordvormen kiezen, zoals een open vraag, schaal, meerkeuze, ja/nee, tekenbord, of foto insturen. Je kan je exitticket een eigen uiterlijk geven, al zijn de opmaakopties beperkt. Je kan ook aangeven of leerlingen anoniem mogen antwoorden. De exitticket kan je op meerdere manieren aan de leerlingen geven: middels een url, een tekstcode, of een QR-code (die je dus ook kan printen voor ze). Als docent kan je de antwoorden vervolgens bekijken per leerling en per vraag. Als school kan je een licentie aanschaffen waarbij je ook templates voor tickets voor jouw school alvast neer kan zetten, die kunnen andere docenten dan ook gebruiken.
-
In Learnbeat heb jij al je lesmiddelen bij elkaar in één overzichtelijke leeromgeving. Presentaties met quizzen of polls, theorie, opgaven uit het werkboek en digitale toetsen. Je hebt als docent zicht op de voortgang en resultaten van elke leerling. Je kunt zelf heel makkelijk opgaven of een bron toevoegen. Ook kun je leerlingen een gepersonaliseerde leerroute aanbieden in Learnbeat. Zo kan jouw vaksectie of school naar wens vormgeven aan leren-op-maat.
-
Flipgrid
Het concept van Flipgrid is eenvoudig: een afgesloten ruimte, waar deelnemers een video kunnen plaatsen van maximaal 5 minuten. Deze video maken ze zelf, met hun smartphone, precies zoals ze gewend zijn van verschillende andere apps. In de besloten groep kan een stelling of vraag gesteld worden en zo krijgt iedereen de kans om hierop te reageren. Nog beter: iedereen heeft ook de kans om de video’s terug te kijken. Door het opnemen van de video’s zo eenvoudig mogelijk te maken kun je er snel mee aan de slag. Je kunt Flipgrid voor een heleboel dingen inzetten, waarbij het met name handig is voor feedback of discussies in de klas. Doordat het zo eenvoudig is om te gebruiken nodigt Flipgrid uit om er gebruik van te maken, iets wat bij onderwijs-apps vaak tegenvalt. Er zit altijd een tijdslimiet aan de opname, dus als leerling moet je goed nadenken wat je precies gaat vertellen. Daarnaast is er veel ruimte om te reageren, zodat er echt gesprekken kunnen ontstaan. -
Deze tool helpt bij het maken van een lesplanning waarbij fysieke activiteiten en online activiteiten evenwichtig zijn verdeeld. Zes manieren van leren vormen de basis van deze tool:
-
- kennis opnemen (acquiring)
- uitzoeken (inquiring)
- discussiëren (discussing)
- oefenen/uitvoeren (practicing)
- samenwerken (collaborating)
- maken (producing)
-
-
Klokrekenen is een educatieve tool die helpt bij het leren klokkijken. De tool biedt verschillende interactieve oefeningen om leerlingen te helpen de tijd te leren lezen en klokkijken, zowel analoog als digitaal. Met Klokrekenen kunnen gebruikers de klok instellen op verschillende tijden en oefenen met het aflezen van de tijd in verschillende formaten. De tool biedt ook uitdagingen voor gevorderde leerlingen, zoals het berekenen van tijdsverschillen en het omzetten van tijdseenheden. Door middel van deze oefeningen kunnen leerlingen hun klokkijkvaardigheden verbeteren op een leuke en interactieve manier.